+31 65 15 312 78 info@bijkaren.nl

In moeilijke tijden waarin we te maken hebben met stress en onzekerheden, verdriet, zorgen en andere negatieve gevoelens, horen we nogal eens het advies: neem een borrel en ga lekker slapen. Dat klinkt best aantrekkelijk maar is dat echt wel zo’n goed idee?

Is een slaapmutsje nemen in de avond goed voor je? Slaap je daar lekker van of juist niet? Hierover zijn de meningen vaak erg verdeeld. Sommigen van ons zweren erbij en anderen juist totaal niet.

Zoals bij alle tips en tricks over slapen, is het sterk individueel bepaald waar je last van kunt hebben. Voor sommige mensen geldt dat alcohol geen invloed heeft op hun slaappatroon. Mijn regel is altijd dat je geen problemen moet zien die er niet zijn, dus lekker zo laten, niets meer aan doen. Natuurlijk geldt wel altijd nog dat te veel drinken ook echt niet goed is, maar dat is een ander verhaal…

Maar misschien is mijn  regel in dit specifieke geval wel niet zo handig, ik kom daarop terug.

In het algemeen geldt dat een kleine hoeveelheid alcohol opwekkend werkt. De meesten van ons zullen dat herkennen, we worden wat losser en we lachen wat meer bijvoorbeeld.  Een grotere hoeveelheid alcohol echter werkt juist verdovend. Daarop is de mythe van het slaapmutsje ook gebaseerd.

Maar is dat echt wel zo? Slapen we echt lekkerder na het drinken van alcohol?

Inslapen is meestal geen probleem omdat de concentratie alcohol in je bloed dan nog hoog is en het verdovende effect van de alcohol dus nog volop aanwezig is. Tijdens de slaap wordt de alcohol echter afgebroken door de lever en uiteraard gaat de concentratie van de alcohol in het bloed dan dalen. En wat was het effect van een lage concentratie? Juist, een opwekkend effect.

De slaapproblemen die ontstaan door alcohol zijn de zogenaamde doorslaapproblemen. Misschien herken je dat ook wel. Je valt als een blok in slaap en na een paar uur wordt je slaap onrustig en uiteindelijk ben je wakker….

Gedurende de nacht, vaak in het tweede deel van nacht, ontstaat een onrustig slaappatroon, waarbij de slaap oppervlakkiger wordt en de kwaliteit van de slaap dus niet optimaal is. Daardoor herstelt het lichaam minder goed en dat heeft onder andere invloed op je energie voor overdag maar ook op allerlei niet-zichtbare processen in het lichaam.

Alcohol heeft de grootste invloed op de REM-slaap, de droomfase van onze slaap en de fase waarin wij gebeurtenissen en emoties van overdag verwerken. Uit experimenten is gebleken dat een chronisch tekort aan REM-slaap uiteindelijk zelfs kan leiden tot hallucinaties, desoriëntatie en zelfs psychoses.

Bovendien leidt alcohol ertoe dat je slaap regelmatig onderbroken wordt, je bent steeds kortdurend wakker. Over het algemeen ben je je daar niet bewust van, maar natuurlijk is het niet goed voor de kwaliteit van je slaap en het lichamelijk herstel gedurende de slaap en voel je je de dag erna dan ook niet goed uitgerust.

Hier komt mijn eerder genoemde regel in beeld: het kan dus goed zijn dat je van mening bent dat je lekker hebt geslapen maar dat de kwaliteit toch te wensen over laat. Ga dus altijd na bij jezelf hoe je je overdag hebt gevoeld. Heb je naar jouw idee goed geslapen en ben je toch niet fit overdag, dan zou dit een verklaring kunnen zijn.

Tenslotte is het effect van alcohol over het algemeen groter bij vrouwen dan bij mannen; het lijkt er zelfs op dat het effect van alcohol bij vrouwen dubbel zo groot is als bij mannen. Als je als vrouw last hebt van slaapproblemen, neem dan zeker geen slaapmutsje. Dat is echt vragen om problemen.